1394-04-02 17:00
2859
0
16538

اثرات روزه داری بر دستگاه گوارش

از آنجا که در ماه رمضان ، اغلب الگوی دریافت غذا (زمان صرف وعده های غذایی و ترکیب آن) تغییر می کند ، این امر ممکن است علایم و عوارض برخی بیماری های دستگاه گوارش را تحت تاثیر قرار دهد . بنابر این آگاهی از اثرات روزه داری ماه رمضان بر هر یک از این بیماری ها ، می تواند در کنترل بهتر آنها در ماه رمضان کمک کننده باشد .

به گزارش گلستان ما به نقل از قابوس نامه، علایم گوارشی شایع در ماه رمضان عبارتند از : نفخ شکم و سنگینی ، تلخی دهان ، خشکی دهان ، سوزش زیر جناق و سر دل ، تهوع ، گرسنگی زودرس و کاهش اشتها می باشند .

یبوست 

گرسنگی منجر به یبوست می شود . اغلب به دلیل تغییر الگوی وعده های غذایی و خواب در ماه رمضان ، بی نظمی و کاهش حرکات روده دیده می شود . دریافت منابع فیبر رژیمی مانند میوه و سالاد در وعده های سحری ، افطار و پس از افطار به حفظ حرکات روده در ماه رمضان کمک می کند .

ترشحات معدی و سوء هاضمه 

روزه داری سبب افزایش ترشحات معده در افراد سالم می شود . افزایش ترشح اسید ممکن است در افزایش علایم سوء هاضمه دخالت داشته باشد . سوء هاضمه به ویژه در بیماران با سابقه بیماری های گوارشی در طول ماه رمضان افزایش می یابد . با یک برنامه غذایی و برنامه دارویی مناسب از افزایش اسیدیته معده و تشدید زخم های گوارشی در ماه رمضان می توان کاست.

ریفلاکس (برگشت اسیدها به مری )

مصرف حجم غذای زیاد به خصوص در وعده افطار می تواند خطر ریفلاکس را در افراد مستعد افزایش دهد . بنابر این ، این افراد باید از مصرف وعده غذایی حجیم ، غذاهای پر چرب و سرخ شده اجتناب کنند .

زخم معده و اثنی عشر و خونریزی گوارشی 

روزه داری خطر بروز زخم های گوارشی را در افراد سالم افزایش نمی دهد . در طول ماه رمضان میزان بروز خونریزی دستگاه گوارش در بیماران با سابقه قبلی خونریزی گوارشی و سوء هاضمه ، افزایش می یابد .

شایع ترین علت خونریزی دستگاه گوارش فوقانی در طول ماه رمضان ، زخم های گوارشی است و مهمترین عوامل خطرساز آن در طول ماه رمضان ، سابقه قبلی خونریزی یا زخم های گوارشی ، سابقه سوء هاضمه ، فشار روانی ، استعمال سیگار و مصرف داروهای مسکن است .

به همین جهت توصیه می شود ، به تمام بیماران با سابقه قبلی سوء هاضمه و زخم های گوارشی راهنمایی های لازم جهت روزه داری ارایه شود ، و زخم گوارشی آنها قبل از ماه رمضان با آندوسکوپی فوقانی بررسی و در صورتی که زخم فعال نباشد ، می توان با تجویز دارو به آنها اجازه روزه داری داد و در صورتی که در طول زمان روزه داری خونریزی رخ دهد ، ضروری است روزه داری سریعا قطع شود .

سندرم روده تحریک پذیر 

انتخاب برنامه غذایی مناسب در کنترل علایم این بیماران نقش مهمی دارد . روزه داری می تواند برای افراد مبتلا به کولیت اسپاستیک و یا سایر بیماری های حرکتی روده مفید باشد.

آپاندیسیت 

استراحت روده ، خطر آپاندیسیت را کاهش می دهد. آپاندیسیت حاد در ماه رمضان کاهش می یابد که این کاهش خطر بیشتر مربوط به روزه داری و تغییرات رژیمی بوده است .

بیماری های کیسه صفرا 

در گرسنگی تخلیه کیسه صفرا کمتر از معمول صورت می گیرد . کم آبی در فصل تابستان می تواند به عنوان یکی از عوامل خطر بروز عفونت کیسه صفرا باشد . بیماران مبتلا به سنگ کیسه صفرا در صورت علاقه مندی به روزه داری ، پس از مشاوره با پزشک متخصص خود باید توصیه های مربوطه مانند پرهیز از خوردن غذاهای حجیم و پر چرب و دریافت مایعات به مقدار زیاد را رعایت کنند تا دچار عوارض ناشی از سنگ کیسه صفرا نشوند .

نتیجه 

روزه داری خطر ریفلاکس معدی مروی ، زخم های گوارشی ، سندرم روده تحریک پذیر ، بیماری های التهابی روده ، آپاندیسیت و بیماری های کیسه صفرا را در افراد سالم افزایش نمی دهد . با این حال هر توصیه ای در ارتباط با روزه داری افراد مبتلا به بیماری های گوارشی باید با احتیاط انجام شود .

افراد مبتلا به زخم های فعال گوارشی اغلب از روزه داری منع می شوند ، در حالی که زخم گوارشی ترمیم شده فرد می تواند با کنترل دارویی و رعایت تغییرات شیوه زندگی توصیه شده روزه بگیرد .

همچنین به دلیل حذف و یا کاهش دریافت مواد محرک مانند کافیین و سیگار در طول روزه داری ماه رمضان ، علایم بیماری هایی مانند سندرم روده تحریک پذیر و بیماری های التهابی روده کاهش می یابد .

بیماران مبتلا به سنگ کیسه صفرا هم با رعایت برخی توصیه های مرتبط با برنامه غذایی می توانند روزه بگیرند . همچنین ، با رعایت روش صحیح تغذیه می توان از بسیاری مشکلات گوارشی مانند یبوست ، نفخ ، سنگینی و حتی علایم بیماری های التهابی روده پیشگیری کرد .

برگرفته از کتاب بررسی شواهد علمی در مباحث روزه داری و سلامت

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.